Dagens ridning

Idag började jag med att rida Index, en liten mysig tur i skogen. Motivationen är kanske inte på topp i pissigt väder och dåligt underlag. Men det blir banan 5 dagar sen, eller 4 iaf... Då blir det ytterligare övergångar att träna på. Nu tränar vi kondition i skogen och det är ingen nackdel precis. Han fick galoppera av sig lite idag så han var nog nöjd!


Lilla skrutten, på nästan 160, idag. Han ser iaf mindre efterbliven ut än hans matte ^^

Sen red jag Skrutten också, det var ett tag sedan sist. Måste vara nästan två månader sedan. Mamma började med att longera honom och sedan fick jag hoppa upp. Det blev alltså en stund nere på banan. Han var jätteduktig! Första gången jag red honom på det nya bettet också och han verkade trivas bra med det. Det är ett tredelat äpplebett, så det är ganska mjukt för en unghästmun. Han börjar första vad man menar nu och börjar söka sig neråt allt mer. Mest tack vare att han har blivit väldigt mycket tömkörd ett tag nu. Jag vill inte ha några hjälptyglar på honom om jag inte måste så börjar han söka sig ner på stöd i tömkörningen så får jag ta med det i ridningen. Vi har inga inspänningstyglar på honom när vi tömkör heller, enligt mig är det ganska överskattat även om jag godkänner vanliga "gummiband". Men jag förstår inte meningen med att använda inspänningstyglar på en unghäst? Eller för den delen "longeringsselar" på äldre hästar, även om jag är en katastrof vad gäller tömkörning använder jag mycket hellre mina fåtaliga kunskaper där än börjar spänna in hästen åt alla håll och kanter.

Förhoppningsvis slipper jag använda hjälptyglar på Skrutten. Han är så fruktansvärt lättlärd så det är nog inga större problem, hoppas jag. Bl.a. lyfter han hovarna när man petar lite på benet efter att ha tränat på det 4 ggr. Duktiga hästen <3



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0