Märkeshysteri?

Eftersom att jag insåg hur kul det var att skriva åsiktsinlägg så gör jag det igen! Oavsett hur få det är som läser (; Faktiskt så står jag för mina åsikter även om jag hoppas att ingen tar illa vid sig... Det finns givetvis inga regler utan undantag.

De flesta som håller på med ridsport har säkert märkt vilken otrolig märkeshysteri det har blivit? Jag är en av dem som är svagt drabbad av denna sjukdom så egentligen ska jag inte säga någonting. (Senaste gången jag kollade igenom Index's schabrakgarderob fanns där både Lamicell, Pessoa, Schockemöhle och Mias...)

Fast jag ska ärligt erkänna att jag nog inte är en extrem märkestönt, egentligen! Att matcha utrustningen är givetvis väldigt snyggt och nästan nödvändigt om du ska våga visa dig på en tävling (absolut även för mig). Men jag vet inte hur nödvändigt det är att visa upp sina JW-ridbyxor, Charles Owen eller GPA-hjälmar, Scapa-schabrak och Tretornstövlar på en LOKAL hopptävling? Har det inte gått lite väl långt då? Eller är matchningen så viktig att ryttarna hellre köper nya saker till sina hästar än tränar? Är det då inte lite felvridet? För ofta är det på lokala tävlingar som ryttarna har noll koll på sina hästar, inte alla men en del undantagsfall finns det och dessa blir man mer eller mindre galen på!

Jag kanske bara klagar men om jag har förstått saken rätt så ska de lokala tävlingarna vara en start för ryttarna. För de som kanske inte har ambitionen att tävla högre och de som är på väg uppåt. I båda kategorierna måste jag säga att jag inte förstår meningen med att rida runt med svindyr utrustning. Jag förstår helt klart om skillnaden mellan ryttarna i både matchning och hästmaterial är annorlunda om man jämför en nationell tävling med en lokal. Nu måste jag säga att den enda skillnaden är att ponnyerna på lokal nivå inte är lika bra som de på nationell...

Givetvis gäller detta inte alla ryttare, inte alls, men ändå har det blivit stor skillnad mot när jag började tävla. Så som jag minns det, inte för att jag kommer ihåg så mycket av den tiden (nu låter jag väldigt mycket äldre än vad jag är...). Men visst hade de flesta ryttarna inte hört talas om Scapa-schabrak då?


Kommentarer
Postat av: Sanna

hihi jag håller med dig med det dära :)

2011-02-17 @ 21:27:19
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0