Dagens ridning

Idag red jag både Index och Skrutten, Index på banan och Skrutten i skogen.

Skrutten hade riktigt roligt kan man nog säga. Det blåste ute så han blev lite taggad. Han började med att bocka, fortsatte det hela med att smälla upp halsen i skallen på mig så att jag sitter här med huvudvärk och funderar på om jag inte fick en smärre hjärnskakning på köpet... Sedan avslutade han med att resa sig. Efter det tog vi ett jäkla bocksprång i galoppen. Sketna små unghästar som inte kan tänka på sina ryttare! Han hade kul kan man väl säga, tur att han roade någon. Tror att jag har ångrat mig lite - unghästar är kul så länge de kan hålla sig på marken. Hans lekande är dock inte något jag tolererar utan vill få bort så fort som möjligt - jag är väldigt noga med att ryta åt honom när han ens tänker tanken att bocka.

Index red jag som sagt på banan, där underlaget var riktigt katastrofalt. Tror ni inte att min lilla ponny då helt plötsligt tyckte att det var jättekul med dressyr och gick riktigt bra? Jag blir inte klok på mina hästar, tror inte att de är helt normala iaf... Som sagt så gick han bra med tanke på underlaget. Vi testade ett par språng i galopp och även fattningarna satt. Annars så försökte jag få kontroll på ryggningen då han sprang bakåt med en härlig underhals första gången. Mot slutet var han riktigt duktig. Vi får nog träna lite på det där då jag i två olika böcker råkat läsa att "en häst som ryggar villigt och rätt en inte alltför kort sträcka är väl genomarbetad". Hm, vet inte om jag kanske kan få in det som villigt iaf? ^^


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0