Dagens ridpass

Idag så red jag både Index och Skrutten. Index i skogen och Skrutten på banan.

Index fick testa hackamore igen, nu lite mer seriöst. Han hatade det, tyvärr. Blev jättespänd och trippig i steget och förstod inte alls hur han skulle kunna söka sig framåt - nedåt när det gjorde ont i näsan så fort han försökte. Trots att jag knappt hade något stöd alls i tygeln. Känsliga lilla ponny... Tog jag lite mer saktade han av. Nä det fungerar så länge jag skrittar honom och behöver något starkare än en grimma men inte vill tränsa honom. Annars får det nog en stor diss då, iaf Index, blev väldigt spänd av det istället. Ridbar givetvis men jag märkte stor skillnad.

Skrutten red jag på banan och han var helt underbar! Så otroligt lättlärd och underbar att arbeta med. Redan nu söker han sig ner på stöd ordentligt nästan hela tiden i trav. Då har jag ridit honom en gång till sedan förra gången och mamma har tömkört honom ett par. Det verkar som att han kommer bli klar till 3-årstestet. Det utan att vi har fuskat med inspänningstyglar och annan skit som jag inte tycker hör hemma på en unghäst. Mamma har tömkört honom en hel del, sedan har han blivit longerad med lösa gummiband. Mest för att han inte ska springa med sänkt rygg och få en ordentlig underhals. Duktig är han, och att söka sig ner på stöd var inget svårt för honom. Helt underbart med en lättlärd och positiv häst!

Nu ska jag sova, någon idiot kom ju på att man ska ställa om klockan... Dra fram den t.om. ! Inte alls kul och Skrutten som ska löshoppas på förmiddagen i morgon. *snark* (Svante följer med ^^)


Kommentarer
Postat av: Julia

Om du ska testa ny utrustning, och framförallt nya huvudlag, så tipsar jag dig om att alltid arbeta med det från marken först. Ett hackamore trycker på ett helt annat sätt än ett bett och därför måste man lära hästen hur det fungerar från grunden. Visserligen är det inte alla hästar som gillar ett hackamore ändå, men om man hoppar upp och rider bettlöst på en häst som inte är van vid det är det inte så konstigt att de protesterar..

2011-03-26 @ 23:35:49
URL: http://jeldh.blogg.se/
Postat av: Emelie

Vad roligt med löshoppning! :D

2011-03-27 @ 00:01:45
URL: http://semlur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0