Det finns en anledning till allt!

Har ni tänkt på en sak? Hästen blev domesticerad för sådär 7 000 år sedan. Efter det har utvecklingen gått framåt hela tiden även om hästen egentligen hela tiden har använts till en sak - krig. Ridkonsten har även den förändrats, från barbacka till stigbyglar och sadel för att fortsätta till starka bett och skarpa sporrar och vidare till snällare bett igen. Ändå har utvecklingen bara handlat om en sak - kontroll. Människan har hela tiden varit i behov av att kunna kontrollera hästen och har då testat allt som bara går. De hårda metoden övergavs efter ett tag istället började utvecklingen av den engelska ridstilen.

Precis som så mycket annat är den ridstilen ett arv efter militären. I alla armér behövde man väldigt vändbara hästar som lyssnade på minsta vink. Annars är man ganska död i en strid och det inser jag som är allt annat än militär... Alltså måste den stilen som militären använde vara bra, annars hade de aldrig anammat den eller hur? Så ser jag det.


Det var ju inte direkt lätt att hitta bilder från den tiden men här en, uppställd tyvärr. Jag hittade en bättre men orkade inte printscreena.

Det här arvet förvaltades ganska bra ett tag efter militärens "avhästning" under mitten av 1900-talet. Det var även då som man släppte på reglerna om att alla startande måste vara militärer, män och officer under OS. Genast ökade konkurrensen och även kvinnor fick möjlighet att delta.

Här är en av Sveriges största dressyrryttare - Ulla Håkansson.

Som ni ser på bilden är formen på hästarna fortfarande väldigt lika. Med det menar jag hög nacke och näsan lite framför lod. Även om man tydligt ser att utveckling av en sporthäst har gått framåt. Inte är det heller konstigt när hästen inte längre skulle användas till krig utan som ett fritidsintresse och en sport.


Här ser vi då ett ekipage på elitnivå i dressyr, som de flesta ser är detta Anky van Grunsven.

Något som syns ganska tydligt är att hästen går lite bakom lod samt att nacken inte heller är den direkt högsta punkten. Då bör det tilläggas att utvecklingen för en bättre sporthäst har gått ännu längre och gången är ganska svår att jämföra. Som ni ser när ni jämför de olika ekipagen har utvecklingen gått åt något håll. Åt vilket kan ni döma själva. Även om jag inte anser att det är etiskt rätt mot hästen att rollkura ner den i form. Något som många av våra kändaste ryttare inom dressyren över hela världen faktiskt gör. Än en gång, döm själva jag vet var jag står! Ni som läser min blogg, skriv gärna er åsikt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0