Tänkvärt

Har lånat en bok till mitt arbete om dressyr och den är både bra och tänkvärd, trots sin ålder. Som ni förstår av texten nedan är den ju inte direkt från iår. Fast har inte heller hästarna förändrats sedan den tiden heller, alltså ska de fortfarande ridas likadant. Den skillnaden jag ser är att hästarna är mer avlade för tävling. Men det har inget med deras muskler eller skelett osv att göra.

Kriget fordrar, att ryttaren vid alla tillfällen följsamt och säkert behärskar sin häst, samt att denne är lydig, snabb och uthållig.

En riktig och följsam sits utgör grundvalen för en riktig inverkan på hästen (det stämmer så bra så!)

Ryttaren skall undvika att böja för mycket och för länge. Då hästen giver efter i sidan, bör ännu starkare böjning icke begäras utan hästen belönas med eftergift. (Well, är inte rollkur lite av motsatsen till vad som sägs?)

Vid hästens rakriktande får ryttaren icke söka bortarbeta snedheten genom böjning av den stela sidan. (opps... jag rider honom gärna på volt ett tag)

De vid galoppfattning vanligaste felen äro:
Att ryttaren ser ned på inre bogen (
hur många år som galen ponnyryttare tog det innan jag efter upprepade tillsägelser slutade med det?)
Inre sidan vikes och överlivet lutas inåt och framåt (sker automatiskt då man ser ner på inre bogen...)
Att inre tygeln verkar dragande och därigenom motverkar inre bogens och inre bakbenet framförande (från och med nu har jag en ytterst stadig och stilla hand)

Och för att visa vilka grymt välridna hästar de hade:

En väldresserad häst behöver i allmänhet icke någon kraftigare förhållning än att fingrarna något fastare slutas om tyglarna, under det att ryttaren däremellan med burna händer och eftergivna armmuskler bibehåller en lätt förbindelse med bettet. (Nu pratar vi alltså om en häst betslad med träns...)

Den väldresserade hästen behöver i allmänhet icke mera än en mjuk känning av skänkel, för att efterkomma ryttarens vilja. (När han är på bra humör så ^^)

Tja, jag blev ganska imponerad av det jag har läst hittills och även om boken inte kommer att bli min bibel (bara nästan) så kommer jag nog följa en hel del av det här! Riktigt tänkvärt och bra för att friska upp min kunskaper. Mycket är "aha! att jag inte tänkt på det tidigare", eller "just det så var det ju!"




Kommentarer
Postat av: Dressyrteam

SV: du får gärna skicka in dig och din häst! :)

hihi, ja alla tycker ju olika ;)

2011-03-17 @ 22:05:39
URL: http://dressyrteam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0