En fortsatt tanke...

För att utveckla min tankegång för mig själv.

Känslan jag får av NCIS är att de har utvecklats efter att Kate blev skjuten. Då kommer Ziva in i bilden och tar över den könskvoterade rollen som agent. Hon har inte kjol, tackar inte för sig och låter andra studera henne. Hon vågar säga nej och dissar killar eller klår upp dem om de är för närgånga. Lite girlpower utan att det blir löjligt och orealistiskt. Eftersom jag nästan bara följer NCIS och Morden i Midsomer (där avsaknaden av kvinnor gör det svårt att utvärdera deras roller) har jag bara de serierna att jämföra med.

I Morden i Midsomer saknas kvinnliga poliser eller andra kvinnor än hemmafruar helt och jag får helt enkelt en känsla av att det hela utspelar sig under andra världskriget. I NCIS har man istället försökt att göra det så pass jämställt som man kan i USA. Alla marinsoldater är inte män utan även kvinnor finns med och dör eller dödar.

När jag då råkade titta på The Closer och jämförde med "mina" serier blev jag förvånad och chockad. Även om Morden i Midsomer utspelar sig i ett ojämställt samhälle kommer de inte på tanken att göra övergrepp på kvinnorna i serien. Låt gå att de anser att en kvinnas plats är i köket men de tar henne inte på brösten och bedömer utseendet. De tar avstånd från det mesta. Barnaby löser sina fall utan att begå övergrepp.

I NCIS bedöms kvinnor efter utseende men eftersom varken Ziva eller Abby är den typen som gillar när folk kör med dem eller tar på dem har jag inte träffat på en situation liknande den i The Closer. Jag vet att jag försvarar mitt älskade NCIS men visst är det så att Ziva har både räddats och räddat samt att Abby har bundit ihop några skurkar själv och fått hjälp med det. Precis samma sak som har hänt för både Tony, McGee och även Gibbs.

Vad är meningen med att sänka kvinnor och låta männen dominera även i serier och sedan sända skiten i ett land som Sverige? Ett land som faktiskt är hyfsat jämställt. Det kommer inte göra att vi får ett bättre samhälle - tvärtom. Tänk om tänk rätt och framförallt i frihetens land USA. Börjar vi där följer resten bara med.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0